Het snelheidsrecord voor lichte elektrische auto’s is sinds dinsdag in Britse handen. Lord Drayson, voormalig minister van Wetenschap, kroop achter het stuur van de elektrisch aangedreven Drayson B12 en zette een nieuw snelheidsrecord neer van 323,78 kilometer per uur.
Dat schrijft de BBC. Daarmee was Drayson 47 kilometer per uur sneller dan het vorige record, dat stamde uit 1974. Hij deed de recordpoging op een circuit bij een vliegveld van de Britse luchtmacht in Yorkshire.
Volgens de regels van de wereldautosportbond FIA moest Drayson twee runs maken, waarbij de gemiddelde snelheid van die twee pogingen telt.
Potentieeel van elektrische auto’s
De 53-jarige Britse zakenman vestigde een wereldrecord in de categorie voor elektrische auto’s onder de 1000 kilogram. De auto van Drayson is een omgebouwde sportwagen van Lola uit de zogenoemde LMP1-klasse. In die categorie vallen racewagens die mee mogen doen aan koningsklasse van de 24 uur van Le Mans. Volgens jaar wil Drayson
“Ik hoop mensen hiermee te laten zien wat het potentieel van elektrische auto’s is”, zei Drayson tegen de BBC. Volgend jaar wil hij met de auto aan de start staan in Le Mans. Ook is hij van plan om in 2015 een bolide te bouwen die meedoet aan het nieuwe Formule E-kampioenschap van de FIA.
Nog snellere auto's
De Drayson B12 is niet de allersnelste elektrische auto ter wereld. Die eer komt toe aan de Buckeye Bullet, een auto die speciaal gebouwd is om het record te breken en niet geschikt is om op een circuit te racen. In 2010 behaalde coureur Roger Schroer een snelheid van ruim 495 kilometer per uur in de Buckeye Bullet, die ruim 1700 kilogram weegt.
Het wereldsnelheidsrecord op land is nog ver weg voor elektrische auto's. De Thrust SSC ging in 1997 als eerste auto ooit door de geluidsbarrière toen het een gemiddelde snelheid noteerde van 1228 kilometer per uur.
Andy Green, de coureur destijds, heeft een nieuwe recordpoging reeds gepland. De Bloodhound SSC moet als eerste wagen sneller gaan dan 1000 mijl per uur, omgerekend 1609 kilometer per uur.